5 tekenen dat je over-analyseert- en 5 tips om eraf te komen

 

 

“ met mijn gedachten ergens anders, ben ik altijd overal, behalve hier”

Oke, je zou zeggen dat een psychologie student/therapeut niet zo vies is van zo nu en dan eens te analyseren. En dat klopt “it’s part of the job” en soms best een handige skill om bijvoorbeeld niet al te roekeloze dingen te doen enzo.

Maar wat als analyseren doorslaat naar over-analyseren? Want laten we eerlijk wezen, over-analyseren werkt verlammend, maakt je onzeker, houd je tegen in het nemen van bepaalde beslissingen, weerhoud je om spontaan te zijn, in het moment te leven, of te handelen vanuit je pure zelf. En oja, vaak gebeurt dat over-analyseren ook net als je in bed ligt om te gaan slapen, in geen enkel opzicht handig dus.

Graag wat minder van dat dus en wat meer rust. Daarom wat handige tips om weer in een relaxte staat te komen.

Maar eerst; Hoor ik bij de “over-analize” club? Hit the box if so..

1. Je leest een ontvangen (werk)mail tig keer over.

Om vervolgens elk woord vanuit een andere invalshoek te benaderen. Want he, je maakt er graag tijd voor om eens een lekker potje te gaan analyseren.

2. Help, je ontvangt niet direct een antwoord op het door jouw verstuurde bericht.

Voer voor de geest, je bent uren bezig met vraagtekens plaatsen over hoe, waarom, de reden etc.

3. Je vraagt je af wat anderen van je vinden.

Want anderen hebben uiteraard alle tijd om zich met jou bezig te houden.

4. Doe ik het wel goed als ouder, partner, vriend, dochter, zoon, mens?

Want wat is goed? Wat is goed volgens jou,  volgens de ander? Of wat is jouw perceptie van wat jij denkt dat de ander goed vindt?  Je komt er binnen een uur niet uit. Geloof me.

5. Eeuwig wikken en wegen.

Want er zijn zoveel beren op de weg.

Herkenbaar en dus vijf vinkjes? Hieronder 5 super effectieve tips.

1. Uit je hoofd in je leven.

Wees je bewust van hoe je gedachten je beroven van de realiteit. Verplaats je aandacht van binnen naar buiten. Ervaar het moment. Voel de wind, regen, zon op je huid. Snuif de geuren om je heen op. De wereld om je heen is oneindig meer diep, gelaagd en interessant dan de realiteit die je zelf in je hoofd bouwt.

2. Inzicht ontstaat zodra je het “probleem” naar de achtergrond schuift.

Zo werd in 2012 een onderzoek gedaan met chirurgen, waarbij de artsen tests moesten maken na een lange operatie. Chirurgen die tijdens het opereren om het uur pauze namen en rek- en strekoefeningen deden, konden zich achteraf beter focussen en maakten de tests beter dan hun collega’s die onafgebroken hadden doorgewerkt.

Hang in there, ik weet het even een stukje droge stof. En er komt nog meer, maar het gaat ergens naar toe, beloofd. Dus lees vooral verder.

Onze hersenen hebben een aandachtsspanne van ongeveer veertig minuten, onafhankelijk van opleidingsniveau en IQ. Daarna schakelt het brein een tandje terug en verliezen we focus, wat het werk niet ten goede komt. Door te pauzeren reset je de hersenen.

Oke wat gebeurd er met je brein op het moment dat het overuren draait door over te analyseren?

Een deel van onze hersenen dat ervoor zorgt dat we kritisch en creatief nadenken en problemen kunnen oplossen wordt uitgeput. Het voorste deel van je hersenen verbindt inzichten en ideeën die je hebt aan elkaar. Alle indrukken die je opdoet, hopen zich als het ware op. Pas op het moment dat je pauze neemt en even ontspant, krijgen je hersenen de tijd alles op een rijtje te zetten en nieuwe, creatieve verbanden te leggen.”

Dus, Snap out of it. Doe dit door rust, ontspanning, de wave te doen, of een andere leuke afleiding zodat je hersenen een onderbreking hebben. Een positieve afleiding van 10 minuten is al genoeg om het gepieker te stoppen.  Klinkt dat nog te actief voor je? Lees dan meer over hoe je in 10 min per dag meer rust krijgt door meditatie.

3. Maak jezelf belangrijker dan de gedachten die jij hebt.

Remember? Jij bent niet je gedachten nog stuur je ze aan, ze komen en gaan, en jij accepteerd dat ze er zijn. Stel je eens voor, dat elke gedachten die jij hebt, gerepresenteerd wordt door een konijn. En dan niet een duf konijn in een hokje thuis, nee een konijn in de natuur, vrij en blij, zoals het hoort.

Weet dat je zo ongeveer tussen de 50000 en 70000 gedachten per dag hebt, heel wat konijnen dus. Zou je dan elk konijn achterna gaan? Of überhaupt één konijn al? Zie je jezelf al kruipen en wringen door een konijnenhol, of rennend (met je Louboutin hakken) over de heide?

What’s the use? zou je waarschijnlijk denken, en gelijk heb je. Waarom zou je achter je gedachten aanrennen, jezelf uitputten, in bochten wringen en pijnigen? Je hebt er niks aan, bereikt er niks mee. Veel chiller is het, te genieten van het uitzicht, de natuur en konijnen die je tegenkomt.  Want het gaat tenslotten om jou, niet de konijnen die je onderweg tegen komt.

4. Luister muziek, maak muziek of leer een instrument bespelen.

Als je over-analyseert laat je je bezighouden door dingen die voor jou stressvol zijn. Stress zorgt voor een over actief limbisch systeem in je hersenen. Dit actieve limbische systeem werkt niet echt met je mee. Want jij wilt een logische oplossing, en wel nu. En je hersenen schakelen in de overlevingsmodus, in plaats van een oplossingsmodus. Dus een oplossing? Nope ain’t gonna happen.

Dus geef je hersenen ook even een break. Door muziek te luisteren, te maken, of een instrument te bespelen.

En dat hoeft echt niet zo’n hippie instrument te zijn als de didgeridoo 😉,  bij wijze van spreken is het leren bespelen van een blokfluit al top.  Muziek ontspant, het inspireert, het regenereert. Verder brengt muziek  kennelijk iets bijzonders teweeg in je hersenen, je hersenen worden namelijk sterk gestimuleerd vanwege de emotionele verbondenheid met muziek en er komt informatie vanuit verschillende zintuigen en de fijne motoriek samen, wat weer zorgt voor een blijvende verandering in je hersenen.  Niet alleen het luisteren naar muziek is een goede afleider maar ook het leren bespelen van een instrument. Dit zorgt voor grotere hersendelen en verbetert het verbale geheugen, ruimtelijk inzicht en leesvaardigheden. Zeker doen dus!

861A4743-3704-4AF2-9D96-5CD801368011

Deze piano heb ik btw pas van mijn laatste spaargeld gekocht. Ik weet niet of de buren net zo enthousiast zijn als wij, maar wat is het fijn om op zo een ontspannen manier grotere hersenen te kweken ;-). Het leuke hieraan is ook dat het zeer gunstig werkt om je concentratie te verbeteren. Onze oudste (12jaar) heeft ADD. Het leren bespelen van een muziekinstrument kan helpen bij een betere zelfbeheersing en het ontwikkelen van aandacht en focus. Ook geeft het meer structuur in de vorming van nieuwe bindingen in de hersenen en versterkt deze. Meer lezen over ADD en het inbouwen van ontspanning en rust? Lees dan mijn artikel over Niets bereiken met ADD.

5. Leer Mediteren

Eén van de beste manieren om controle te krijgen over je eigen gedachten is meditatie of mindfulness. Leer mediteren. Door meditatie te leren, leer je in aandacht te leven. Leer je vat te krijgen op je eigen patronen. Krijg je inzicht in je eigen patronen. Door te mediteren leer je aandacht te schenken aan wat zich voordoet van de ene nu naar de andere nu, zonder er een oordeel over te geven, zonder er in mee te gaan, of een onderdeel te worden van de gebeurtenis. Door te mediteren leer je zelf te beslissen of je met een gedachte mee gaat of niet. Dus jaag je konijnen achterna, of kies je ervoor om juist lekker te chillen en te genieten van wat er nog meer om je heen is? Lijkt het je wat om meditatie te leren? Check dan dit handige artikel over meditatie voor beginners.

Oja onderin de pagina kun je een super duper handige meditatie planner downloaden. Als je tenminste van de schema’s bent (zoals ik) dan geeft dit net even een extra setje in de rug.

 

En ik ben heel erg benieuwd natuurlijk naar jullie eigen ervaring als het om overanalyseren gaat.

Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen als het om overanalyseren gaat? Ik ben benieuwd naar je reactie!

 

 

 

 

 

 

 

 

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. an schreef:

    Ik over analyseer al mijn ideeën/plannen tot er niets meer van overblijft. Waardoor ik dus ook nooit tot actie overga want er zijn genoeg beren op de weg te vinden natuurlijk. Het is heel frustrerend en werkt verlammend absoluut. Ik heb mezelf zover dat ik totaal niet meer weet wat ik moet doen behalve dat ik een stap zal moeten wagen en het gewoon eens moet doen om weer te voelen hoe het ook weer is het aan den lijve te ondervinden. Ik maak mezelf dus nog onzekerder dan ik al ben. Ik mediteer en beoefen yoga.

Geef een reactie