Minder piekeren meer rust- 4 tips om te stoppen met piekeren

Thinking too much about a problem won’t make it necessarily easier to solve.

Piekeren, wij doen het allemaal weleens. Maar wat nou als je het; ”als piekeren calorieën zou verbranden zou ik nu dood zijn” stadium hebt bereikt? Nou uit ervaring kan ik vertellen dat het geestelijk sowieso killing is.

Daar komt bij dat piekeren niet helpt aan een goede nachtrust maar je wel helpt aan een graf-gezicht de volgende dag. Niet leuk voor jezelf en anderen, dus tijd voor verandering.

Hieronder dus 6 tips die mij hebben geholpen om niet alleen relaxed te zijn, maar ook om eens met een frisse blik naar bepaalde gebeurtenissen te kijken.

1. Identificeer je niet met de gedachten die je hebt

Stap af van het idee dat jij je gedachten bént en beheerst. Besef dat je gedachtes hébt en deze komen en gaan net als golven. Je uiterste best doen om zo’n “golf” onder controle te houden is net als je best doen om water met je handen te vormen tot iets. Zinloos dus.

Probeer maar eens te testen of je jouw gedachten onder controle hebt. Probeer nu eens om op dit moment je volgende gedachte naar boven te halen. Waarschijnlijk lukt het niet. En dat komt omdat gedachten gewoon gebeuren.

Veel chiller is het om te kijken naar de golven, want hey, wie wordt er nou niet rustig van om eindeloos naar de golven te turen? Weet dat jij degene bent die de gedachten die je hebt kan observeren, en jij degene bent die een gedachte belangrijk maakt door deze aandacht te geven of niet.

2. Don’t mind the mind

De oplossing? Vecht niet tegen gedachten, probeer ze niet onder controle te krijgen, betekenis te geven, te labelen of een verhaal om je gedachten te verzinnen.

Beter is om te observeren en bewust te zijn vanuit je pure zelf. Weet dat je geest is gemaakt om te functioneren op deze manier en het volkomen natuurlijk is dat je elke dag zo’n 50000 gedachten hebt. Weet ook dat het maar een gedachte is, die komt en weer gaat.

3. Just breathe 

Focus op je ademhaling, adem 5 tellen in, houd je adem 8 tellen vast en adem 7 tellen uit. Laat bij de uitademing je schouders ontspannen en naar beneden zakken. Herhaal het zo vaak als nodig is. Dit is btw ook erg helpend om in slaap te komen.

4. Stel je eens voor dat je gedachten een nieuwsgierig aapje is.

En dat jij tegen dat aapje ( wat jouw gedachten representeert) zegt dat het eens moet kijken naar hoe jij in en uit ademt. Strange he? Maar het werkt!

Op welke momenten pieker jij het vaakst? Ik ben erg benieuwd naar je reactie! 

 

61E880D0-566C-4608-9E5B-AEA3091F9F88

 

 

 

Geef een reactie