Meditatie voor groentjes-8 simpele tips voor beginners

 

Zoals eerder vermeld zitten er eindeloos veel voordelen aan mediteren. Het grootste voordeel aan mediteren, is voor mij persoonlijk, het verkrijgen van innerlijke rust.

Als moeder van twee, wederhelft, fulltime student en  gepassioneerde therapeut, kan ik beamen dat ik mij regelmatig liet leiden door de chaos om mij heen.

Lege w.c. rollen op de grond van het toilet, vuile was náást de wasmand, structureel zooi overal, deadlines, tentamens, administratie, huiswerk begeleiding, constant gevoel te moeten presteren, bedenken wat we nu weer vanavond moeten eten ga zo maar door..Mij kon je opvegen na zo een dag.

Niet relaxed dus om zelf geen controle meer te ervaren op hoe je je voelt.

Totdat ik kennis maakte met meditatie. Btw op een plek waar je het het minste verwacht. Namelijk een grote Nederlandse bank. Destijds kreeg ik in mijn young professional traineeship, een korte meditatie training van een erg succesvolle bank manager.

Ik kan mij nog goed voor de geest halen dat hij aan mij vroeg om 1 minuut even aan “niets” te denken, niets te doen en te zeggen.

Ik dacht iets in de trand van, niets? Wat nou niets? Wat bedoel je nou met niets? Gaan we nog iets serieus doen, of wat? Wat duurt een minuut lang! Etc.

Kort gezegd, meditatie is niet iets wat je zo maar even doet, uit je mouw schud, het kan lastig zijn! Er is een reden voor dat boeddhistische monniken hun leven wijden aan meditatie. Het heeft oefening en dicipline nodig. Maar het is het zeker waard, dat beloof ik. Met deze blog loods ik je er doorheen.

Aan het einde van mijn training was ik verknocht, en heb er nooit spijt van gehad om meditatie in mijn leven te bouwen.

Oke yada, yada, yada,  heel verhaal, jij komt natuurlijk voor de beginner tips voor groentjes. En die ga ik je geven. Alvorens dat, is het wel even belangrijk te weten om eerst bij het begin te beginnen. En dat is chill. Want dat betekend dat je elke dag maar 5-10 min hoeft te investeren.

Weet ook voor je gaat starten dat de volgende dingen over meditatie echt tot het land der fabels behoren. Ik vertel dit omdat het hierna alleen nog maar aantrekkelijker voor je is om te beginnen.

1. Meditatie gaat niet over aan niets denken.

Nee, want dat is zelfs onmogelijk, lees hier meer over hoe dat kan.

Het gaat wel over beseffen en accepteren dat je gedachten hebt. Waar je voor kan kiezen om iets mee te doen of niet.

Vaak reageren we op prikkels om ons heen, in plaats van dat we een bewuste keuze maken over ons leven.

Mediteren helpt je om een rustpuntje in de dag te vinden, om je bewustzijn te trainen. Voor een moment laten we de externe wereld even voor wat het is en keren we ons naar binnen om te zien wat zich daar eigenlijk af speelt.

Klinkt wellicht nog vaag maar ik ga er bij de tips voor groentjes op in.

2. Meditatie duurt laaaaaang

Nope, bij meditatie gaat het om de tijd die voor jou comfortabel voelt. Hier telt kwaliteit boven kwantiteit. Je zult wellicht wel merken dat je steeds meer je grenzen zal verleggen.

3.meditatie is super spiritueel 

Meditatie hoort niet perse bij een religie. Hoewel meditatie door veel mensen wordt gebruikt binnen hun geloof, is dit zeker niet een vereiste. Dus je hoeft niet spiritueel te zijn of te geloven in een hogere kracht.

Er zijn new-age aanhangers die mediteren. Maar ook managers, bankiers, bouwwerkers, politieagenten, studenten, artsen. Steeds meer mensen zien de voordelen van meditatie in. En als het woord meditatie je een  vervelend gevoel geeft, dan zou je het ook aandachtstraining, bewustzijnstraining of ontstressen kunnen noemen.

Meditatie is links of rechtsom sowieso een heel fijn hulpmiddel om wat relaxter te zijn. Met andere woorden om stress te managen, balans te vinden, rustig te zijn, meer compassie te hebben, minder angst, lagere bloeddruk, beter slapen en een betere concentratie te hebben.

Zo dat is er uit. Op naar de beginner tips voor groentjes.

voorbereiding:

1. Begin gewoon

Begin vanwaar je bent, met wat je hebt, hoe je bent. Iedereen kan leren mediteren, je hoeft er niks voor te kunnen. Nogmaals, aan niets denken is onmogelijk. Dus je hoeft ook niet je best daarvoor te doen. Je hoeft er verder ook niet rustig voor te zijn, het helpt je juist aan rust.

Voor als je van routine houd, dan kan het fijn zijn om een vast tijdstip per dag te bepalen. Ben je van routine en schema’s? Dan heb ik nog wel een handige “wekelijkse meditatie schema voor je liggen. Onderaan de pagina kun je het aanvragen.

2Spot een rustige plek waar jij je fijn voelt.

Los van een fijne plek is er ook wat te zeggen over het vinden (of organiseren) van een rustig moment. Zelf laat ik mij nog wel eens afleiden door geluiden. Dus pik ook altijd een rustig moment uit. Dat moment kan bij wijze van spreken op de w.c. zijn. Aangezien die deur op slot kan en je daar niet zo snel gestoord kunt worden. Als je je daar fijn voelt is natuurlijk een tweede…

Zorg ook dat je het moment van meditatie aantrekkelijk maakt voor jezelf, zodat je er elke dag naar uit kunt kijken. Zet bijvoorbeeld rustige muziek op, doe (geur) kaarsen aan etc. Je gaat zo namelijk tijd voor jezelf nemen. Dan kun je het maar beter goed doen.

3. Draag comfortabele kleding

Omdat meditatie ook om ontspanning draait, kan het wellicht fijn zijn om makkelijke kleding te dragen. Gemakkelijk zitten in je skinny jeans die twee maten te klein is zal lastig gaan namelijk. Maar dat had je vast ook zelf bedacht. Nogmaals, alles wat voor jou goed voelt en mogelijk is.

En nu beginnen 

4. Neem een zittende houding aan

Er zijn vele meditatie houdingen. Belangrijkste is dat jij een houding aanneemt dat voor jou relaxed aanvoelt. Niet te relaxed anders val je in slaap. Oja, belangrijk is om een rechte rug te behouden, los van dat je anders rugpijn krijgt, helpt het je herinneren dat jij nu, met de volle aandacht in het nu bent. En nu, even tijd en rust voor jezelf pakt.

Toevallig zag ik dit meditatiebankje wat ik zelf binnenkort ga aanschaffen:

https://www.etsy.com/nl/listing/247826338/handgemaakte-meditatie-bankje-zenwork

Maar nogmaals, probeer je eigen weg te vinden in hoe jij met aandacht relaxed kan zijn. Sommige mensen vinden een kussen bijv. erg fijn om op te zitten.

5. Sluit je ogen, relax!

Je sluit je ogen om zo beter op jezelf en het moment te kunnen focussen. Denk maar eens aan al die momenten dat je even je ogen sloot om intens te genieten van, dat taartje, goede wijn, kus van een dierbare.

6. Focus op ademhaling

Inademen:

Adem zo rustig mogelijk in door je neus. Probeer je adem te volgen te observeren. Dus, zuurstof adem je in door je neus, langs je luchtpijp, naar je longen, vanaf je longen wordt er via je longblaasjes zuurstof afgegeven aan je bloed. Je bloed verspreid zuurstof door je gehele lichaam.

Uitademen:

Bij de uitademing doe je precies hetzelfde. Volg je uitademing en blaas uit door je mond. Als je uitademt laat je je schouders zakken, ontspan je je schouders helemaal.

herhaal dit een aantal keer tot je je rustig en ontspannen voelt.

7. Koppel een feit aan een wens en koppel een feit aan een gevoel waar je vanaf wilt.

He? En dit is voor beginners ? Denk je wellicht.

Ik geef even een voorbeeld:

Voorbeeld: de wens om te ontspannen, koppel je aan het feit dat je zuurstof inademt.

Het gevoel waar je vanaf wilt: spanning koppel je aan het feit dat je (koolstof dioxide) uitademt.

Dus nu herhaal je stap 6 zo:

Inademen:

Adem zo rustig mogelijk ontspannen zuurstof in door je neus. Probeer je adem te volgen te observeren. Dus, ontspannen zuurstof adem je in door je neus, langs je luchtpijp, naar je longen, vanaf je longen wordt er via je longblaasjes ontspannen zuurstof afgegeven aan je bloed. Je bloed verspreidt ontspannen zuurstof door je gehele lichaam zodat je hele lichaam nu ontspannen.

Uitademen:

Bij de uitademing doe je precies hetzelfde. Volg je uitademing en blaas alle spanning vanuit je lichaam uit door je mond. Als je uitademt laat je je schouders zakken, ontspan je je schouders helemaal.

8. Komen er intussen gedachten naar boven?

no worry’s jij bent niet je gedachten. Laat je gedachten er zijn. En kies ervoor om deze te observeren.

Hoe moet ik mijn gdachten observeren dan?

Gebruik je voorstellingsvermogen om je gedachten los van jezelf te zien. Lees hier bijvoorbeeld hoe je dat handig kunt doen met de voorstelling van een konijn.

 

Hopelijk heb je wat aan mijn tips om een relaxte start te maken met mediteren.

 

Toch nog lastig en wil je meer hulp? Laat mij dan weten waar je tegen aan loopt. Ik ben benieuwd naar je reactie!

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie