30 tekenen dat je solliciteert naar een Burn-out— en hoe Burn-out preventie helpt.

Gun jezelf rust, een ander trapt niet voor jou op de rem

Ook al is het soms o zo gemakkelijk om een ander de schuld te geven van jouw moeheid.

Want wellicht komt het volgende je bekend voor:

“sommige mensen houden niet op met praten en/of irritant zijn” (ook al is het alleen maar aanwezig zijn en ademen).

“mijn baas verwacht het onmogelijke, btw mijn partner ook” En nu je het zegt, mijn kat en planten ook.

”nu ben ik weer de sjaak om alles hier op te ruimen, gelukkig heb ik geen drukke baan”

Of

je vertikt het simpelweg om zelf op de rem te trappen, en dan komt wellicht het volgende je bekend voor:

” ik heb die opdracht niet binnen gehaald, ik heb zo zwaar gefaald!” Je voelt je simpelweg kut, trekt de deken over je heen, met een fles wijn, en denkt aan hoe hoog je scoort op de “loser”schaal. Het leven is kut.

”o, die facebook vriend/vriendin, met geweldige kinderen, perfect huis en o zo lieve partner, heeft weer eens een succes verhaal gepost over zijn/haar bedrijf. Ik ben omhoog gegaan op de “loser”schaal. Dus laat ik lekker eens dag en nacht gaan werken om op elk gebied te evenaren aan een onrealistisch beeld van een ander. Zo logisch.

“Net als klei, maak en vorm ik mijn leven. Ik moet van alles bereiken en hebt totaal geen overzicht meer van wat ik nou écht wil”.  Stilstaan, ho maar, veel te druk met mijn cursus salsadansend schilderen terwijl ik frans leer.

of

Je barst in huilen uit bij het lezen van een Libelle artikel over:

”het leven is toch niet zo maakbaar als je dacht”

This is so me, denk je. Shit alweer een doos tissue’s en bonbons er doorheen.

En wellicht snap je het nu wel, en kan je met gemak de lijstjes aanvullen met je eigen ervaringen.

En btw. nee, dit is geen projectie van mijn leven. Echt niet. Wel heb ik in mijn praktijk veel te maken met ogenschijnlijke succesvolle toppers die dit soort ervaringen beschrijven.

Telkens weer blijkt, dat voorkomen beter is dan genezen. Steeds weer blijkt het echt heel belangrijk te zijn, om bewust te zijn van waar je naar toe gaat. Als je zo veel van jezelf wilt en verwacht, en je zou dat alles bereiken, ben je dan gelukkig?

Als je echt, echt, echt eens nadenkt en hier ook de tijd voor neemt, weet je het antwoord.

Vaak, als je op tijd beseft waar je mee bezig bent, en hier op acteert, kun je veel shit voorkomen. Geloof me.

Dus hier een paar zaken die je even bij jezelf zou kunnen checken om na te gaan of je in een voorstadium van een Burn-out zit. Mits jij je natuurlijk kunt herkennen in het bovenstaande. 

Bij een (beginnende) burn-out zijn er altijd signalen op lichamelijk gebied, in je gedrag en in je denken. Hieronder staan enkele kenmerken.

– slecht slapen, ‘s nachts wakker worden
– ongegronde angsten hebben
– lichamelijke klachten zoals hoofdpijn spier en  darmklachten
– het gevoel hebben er alleen voor te staan
– teleurgesteld zijn of mensen niet vertrouwen
– concentratie verlies
– een afkeer krijgen voor je werk of je collegae
– achterdochtig worden (al dan niet terecht!)
– niet weten hoe het verder moet
– cynische opmerking maken over bv. collegae
– meer fouten maken
– alleen maar denken aan wat er allemaal nog moet
– onzeker worden
– het overzicht op je leven en toekomst kwijt zijn
– sneller boos of geprikkeld zijn
– uitgeput zijn na een werkdag
– sociaal terugtrekken, geen puf meer hebben
– sneller ziek/verkouden zijn
– sneller huilen
– meer koffie, sigaretten of alcohol gebruiken
– stemmingswisselingen
– niet herstellen van vermoeidheid
– paniekaanvallen
– hyperventilatie
– moeite met ontspannen
– minder creatief zijn
– een gevoel van afwijzing hebben
– het gevoel geen waardering te krijgen
– vreugde in werk verliezen
– moeite met opstaan

Hmmz, denk je, dat ben ik! Dan heb ik drie opties voor je,

Optie 1.

Mijn blog in de smiezen houden, want tips ga ik je zeker geven. Bedenk bijvoorbeeld eens, wat moet ik echt (echt echt) doen, en wat kan ik eigenlijk ook wel overslaan? Bij een (beginnende) burn-out is het van belang dat je dingen gaat laten, het is ondertussen misschien duidelijk dat je alle ballen niet hoog kunt houden. En zo wel kost het ontzettend veel energie. Schrap de helft van je to do lijst weg! Stort het huis in als je de was een keer niet doet? Probeer zuinig te zijn op je energie en probeer niet meer dan 60% van je tijd vast te leggen zodat je ook nog tijd hebt voor onverwachte zaken. Hou de avonden (of een ander dagdeel) voor jezelf, geen email beantwoorden en geen zakelijke telefoontjes aannemen. Spreek met jezelf een tijd af. Het is goed om soms niks te doen, gewoon zitten, of rommelen in huis, je hersenen krijgen dan beter de kans om dingen te verwerken dan dat je altijd bezig bent.

Optie 2.

A79010E4-FF58-4EF8-A63D-823874F7D689

Of boek een weekend weg. En niet een waarin je even weg kunt lopen van wat er is, nee een waarin je jezelf verandering gunt en jezelf beter leert kennen.

Er zijn genoeg coaches die weekend of doordeweekse trajecten aanbieden, waarin je aan jezelf kunt werken.

Zo organiseert NSHP psychotherapy  sinds kort doelgerichte Burn-out preventie weekenden. Bij beginende Burn-out klachten. En oja, het fijne aan dit traject is dat er voor het slapen gaan, een vrijwillige ontspannings meditatie is. Zo slaap je na zo’n intensieve trainingsdag heeeerlijk. En natuurlijk ziet de plek er ook niet verkeerd uit.

Naast dat je inzicht in jezelf verkrijgt en er achter komt waarom je doet zoals je doet, is het ook fijn om met gelijkgestemden te zijn.

Tijdens zo een weekend leer je o.a. :
– Prioriteiten te stellen
– zuinig te zijn op je energie
– je verwachtingen bij te stellen
– grenzen stellen
– delegeren
– passie te ontdekken
– erkennen en klachtreductie
– leren over jezelf
– herindelen

– stressbronnen inventariseren

– opstellen van zelfcontrole plan

– opstellen van een signaleringsplan

–  ontspanningsoefeningen doen en uitproberen.
– opstellen plan voor terugkeer naar werk.

 

optie 3

Lekker met een doos bonbons Netflix kijken en hopen dat het vanzelf weg gaat.

Wat je ook beslist, weet dat jij niet de enige bent en dat er vele wegen zijn om hier iets aan te doen. Weet wel, dat jij alleen op de rem kunt trappen.

 

 

Info Burn-Out preventie weekend:

http://www.nshp.nl

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie