Hoe bereik ik innerlijke rust met meditatie?

I decide my vibe

 

Meditatie klinkt zweverig, en schrikt daarom vaak af.

En eigenlijk ga ik hier ook niet een potje beweren dat het totaaaaaal niet zweverig is, en dat je het gewoon eens moet doen, omdat je er zo relaxed van wordt.

Nee, want ik vind meditatie wél zweverig. Ik za je hieronder uitleggen wat ik met zweven bedoel…

Ik hoor al gemompel, ik sta liever met beiden benen op de grond, ik ben een recht door zee type etc. Helemaal prima natuurlijk, maar bedenk je eens, wat is er nu mis met zo nu en dan eens zweven?

En met zweven bedoel ik niet met je geitenwollen sokken en je rechargeable magic crystals, boven de realiteit uitstijgen (waar btw ook niks mis mee is).

Ik heb het eigenlijk over het soort zweven dat , perspectief, overzicht en inzicht geeft.

Want eerlijk is eerlijk, als je van bovenaf naar beneden kijkt, dan heb je feitelijk meer overzicht.

Eigenlijk is dat zweven, de nieuwe helikopterview, tenminste voor mij.

Maar wat brengt mediteren mij? Denk je wellicht.

Dat weet ik ook niet. Voor iedereen is het mediteren anders, en iedereen haalt er weer iets anders uit. Ik kan je wel vertellen wat wetenschappelijk gezien naar voren komt. En ik beloof je dat het positief is.

1. Meer grijze stof.

En dan niet in je huis.

Uit onderzoek blijkt dat hoe ouder wij worden hoe minder grijze stof wij hebben in onze hersenen. Nou en? Denk je wellicht.

Nou, meer grijze stof in je hersenen zorgt ervoor dat je altruïstischer bent, minder vatbaar bent voor ouderdomsziektes, een beter geheugen hebt, beter strategisch kan plannen, beter ruimtelijk kan navigeren en een verbetering van de fijne motoriek.

2 Maakt positiever

Door te mediteren krijg je positievere emoties.  Hoe meer je met de jaren mediteert, hoe positiever je emoties worden.

3. Vermindert depressies
Door te mediteren, kunnen depressieve gevoelens tot het verleden behoren. Door meditatie hebben proefpersonen ook minder last van het herkauwen van gedachtes waardoor ze ook sneller uit een negatieve spiraal komen.

4 Vermindert angsten
Eerdere onderzoeken tonen aan dat meditatie positief werkt als je geplaagd wordt door angsten. Een driejarig onderzoek concludeerde dat meditatie een lange termijn effect kan hebben, waardoor je angst blijvend op afstand blijft.

5.Vermindert stress
Door te mediteren verminder je stress, blijkt uit onderzoek. Ook mensen met de ziekte kanker kregen door meditatie duidelijker verlichting en ervoeren minder stress. Mensen die regelmatig mediteren hebben duidelijk minder van het stresshormoon cortisol in het bloed. De bewijzen waren zo overtuigend dat mediteren volgens de onderzoekers eigenlijk tot de standaard behandeling zou moeten horen.

Oke, ik kan zo nog uren doorgaan, belangrijker is wat jij ermee kunt. Wil je leren mediteren, of ben je zo overwerkt dat “even niets” best aantrekkelijk klinkt?

lees dan meer over meditatie voor groentjes en vraag onderstaande de handige gratis meditatie planner aan.

 

 

 

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie